Завдяки проекту U-LEAD Шацький ЦНАП надаватиме послуги за євростандартами
Отримати будь-яку довідку, будівельний паспорт, витяг з реєстрів, виписку, зареєструвати земельну ділянку чи будинок, записати новонароджених, місце проживання, зареєструвати підприємницьку діяльність, отримати посвідчення дитини чи батьків з багатодітної сім’ї чи продовжити термін їх дії, отримати консультацію з того чи іншого питання – шачани та жителі району от уже шість років ходять до Центру надання адміністративних послуг.
Декілька тижнів тому відділ ЦНАП Шацької райдержадміністрації та відділ ЦНАП Шацької ОТГ переїхали у нове приміщення, що знаходиться по вулиці 1 Травня. Тож що змінилося у їхній роботі, як працюється на новому місці та на які зміни чекають – розмовляю з керівницями цих двох структур – Світланою Гошовською та Інною Будник.
Найперше, що відзначають відвідувачі, завітавши у ЦНАП, – просторе та ошатне приміщення, де тепер надають послуги працівниці обох структур. Таку модель співпраці (створення селищно-районного ЦНАПу) прийняли ще влітку 2018 року, і вже у серпні підписали Меморандум про взаємодію у сфері надання адміністративних послуг. Це зробили для того, аби заощадити державні та комунальні ресурси, зокрема, кошти, матеріально-технічну базу та людський ресурс, а також скористатися можливістю залучити кошти міжнародних фондів на облаштування структури.
«При створенні ЦНАПу Шацької ОТГ враховували те, що на території району уже є аналогічна структура при Шацькій РДА. Розміщувалася вона у старому приміщенні лікарні, де були відсутні умови для належного обслуговування громадян, діяла кабінетна система, не було передбачено доступності для обслуговування людей з інвалідністю. Зважили й на те, що діяльність та утримання двох однакових структур на території району недоцільна, це незручно для споживачів послуг та нераціонально. А та модель співпраці, що діє тепер, є перехідною у процесі децентралізації», – розповідає Інна Будник, начальниця відділу ЦНАП Шацької ОТГ.
Сьогодні у «спільному» ЦНАПі надається 91 адміністративна послуга, з них 79 – через ЦНАП, 12 – ті, які стосуються громадських організацій. Тут реєструють право власності на нерухоме майно, надають реєстраційно-паспортні послуги та «соціальні» (видача посвідчень багатодітним сім’ям та продовження терміну їхньої дії, оформлення субсидії, соціальних допомог тощо), здійснюють реєстрацію колективних договорів, надають послуги, пов’язані із земельними питаннями (надання витягів із ДЗК), вносять відомості до різних реєстрів та інше.
У перспективі спектр послуг планують дещо розширити: пенсійні послуги, послуги РАЦС, видавати документи дозвільного характеру.
«Плануємо також надавати послуги, групуючи їх відповідно до життєвої ситуації. Наприклад, народилась дитина, і батьки, прийшовши до нас, змогли б зареєструвати її, прописати місце проживання та одразу подати документи на соціальну допомогу. Таких задумок є декілька, і ми віримо, що керівники установ підуть нам назустріч і в нас усе запрацює. Бо це буде зручно, в першу чергу, для людей. Із супутніх послуг плануємо запровадити ще й банківські: встановити термінали для онлайн-оплати чи безпосередньо на місцях», – розповідає Інна Будник.
Зараз ЦНАП відвідує в середньому 45-50 людей в день. Найбільше – у базарні дні (середа, п’ятниця ), коли до Шацька приїжджають люди з сіл.
«Але це не означає, що ми усім надали послугу, адже багато хто просто приходить за консультаціями, але й на це нашим працівникам треба затратити час. В середньому одну людину обслуговуємо 15, інколи 30 хвилин, це залежить від виду послуги та того, чи усі документи є в людини», – розповідає Світлана Гошовська, виконуюча обов’язки начальниці відділу ЦНАП Шацької РДА.
Працівники структури стараються вчасно та якісно надати послуги людям, адже забезпечені технічними засобами, комп’ютерами, принтерами, програмами.
«Завдяки участі Шацької ОТГ у другому раунді фази впровадження Програми «U-LEAD з Європою» очікуємо ще 9 новеньких комп’ютерів, сучасне програмне забезпечення, яке дозволить працювати згідно з європейськими стандартами, та необхідні меблі. Орієнтовно 1 липня цього року, якщо ми виконаємо умови програми, буде урочисте відкриття. А якщо виконаємо умови цього раунду, братимемо участь у наступному етапі, що в разі успішного відбору дасть можливість отримати обладнання і для віддалених робочих місць», – додає Світлана Гошовська, котра є також і депутаткою Шацької селищної ради.
Це, зокрема, передбачає, що ЦНАП отримає техніку та програмне забезпечення для роботи працівників у селах або ж автомобіль з мобільним офісом, який виїжджатиме на місця і прийматиме документи в людей чи надаватиме певні довідки. Керівниці ЦНАПів задоволені, що вдалося швидко вирішити питання із орендою нового приміщення, адже старе (у старій лікарні) не відповідало нормам проекту U-LEAD. Будувати ж нове селищна рада не встигла б із термінами та документацією, сутужно було б і з коштами за підрахунками проектних організацій (це обійшлося селищному бюджету у більш ніж 5 мільйонів гривень).
«Вимоги Програми «U-LEAD» – щоб усе було в одному приміщенні, щоб ми мали доступ до реєстрів та програм, аби люди не ходили з однієї установи в іншу за різними довідками. Наша головна функція – проконтролювати виконавця, який має виготовити певні документи, надати послугу швидко та якісно», – зауважує Світлана Гошовська.
Окрім того, у просторій та з прозорими стінами кімнаті планують облаштувати громадську приймальню, де кожен керівник – чи то структурного підрозділу райдержадміністрації, чи то установи, громади, може прийти і провести прийом громадян. Це все має бути прозоро, відкрито, доступно. Також створюватимуть умови для мам із маленькими дітками (передбачено встановлення дитячого ігрового куточка), умови для обслуговування осіб з інвалідністю. А один із 9 нових комп’ютерів встановлять для відвідувачів.
«Ми стараємося, аби люди могли отримати в нас послуги швидко і якісно, в комфортних та зручних умовах. Для цього багато їздимо в інші громади, великі міста, де переймаємо досвід своїх колег. Наприклад, в Івано-Франківських ЦНАПах чиновники «переламали» себе та свої стереотипи – видавати довідки чи реєструвати документи має кожна установа окремо. Там уже давно відкинули бюрократичні процедури і спростили життя людей», – ділиться враженнями Інна Будник.
Віта ШЕПЕЛЯ